Енерджи Инфо БГ 2023

ENERGYINFO.BG 11 Най-видимата част от дейностите на Българска асоциация електрически превозни средства през 2022 г. бяха организирането през февруари на международен семинар „Устойчива мобилност: местни стимули и разгръщане на зарядна инфраструктура за електромобили“, с любезното съдействие и домакинство на Посолството на Великобритания в България, и провеждането на поредица от събития за популяризиране на възможностите за инсталиране на зарядна инфраструктура в пограничните райони на България и Гърция в рамките на проект Electric Vehicles and Charging Crossborder Infrastructure (EV.E.CR.I), съфинансиран от Европейския фонд за регионално развитие и от национални фондове на страните, участващи в Програмата за сътрудничество Interreg V-A „ГърцияБългария 2014 – 2020“. Броят на електромобилите се увеличава, и то без значителни стимули на национално ниво От началото на 2022 г. до края на януари 2023 г. броят на електромобилите в България се повиши от 3369 на 6605, товарните нараснаха от 201 на 357, а електробусите се увеличиха от 124 на 331 броя. Интересна тенденция в това отношение е, че за разлика от другите сегменти на българския пазар, при електрическите превозни средства броят на регистрираните нови превозни средства за изминалата година е на практика равен на регистрираните превозни средства втора употреба. Очевидно, тук все още говорим за бройки, а не за значим процент от националния автопарк от около 3,8 млн. превозни средства (от които по-малко от 2,7 млн. са в постоянно движение), но не трябва да забравяме, че това се случва при липсата Електрическата мобилност в България демонстрира растеж със значителен потенциал през 2022 г. Камен Василев, съпредседател на Българска асоциация електрически превозни средства (БАЕПС), за годишния алманах на българската енергетика Енерджи Инфо БГ на каквито и да е значителни стимули на национално ниво. Потребителският интерес доказва, че при определени начини на използване (например ежедневен пробег над 50 км в предимно градска среда), електромобилите могат да бъдат рентабилни на изцяло пазарна основа и в България. Все по-засилващата се конкуренция сред производителите води до по-богат избор на марки и модели електромобили, които безпроблемно могат да бъдат използвани както за чисто градски нужди, така и за комфортно пътуване на далечни разстояния. През декември 2022 г. бе направена и първата в България поръчка на електрически камион с товароносимост от 26 тона и работен пробег от 500 км с едно междинно зареждане. Според данните на Националния статистически институт, през 2022 г. с вътрешни товарни превози в България са превозени 39,4 млн. тона товари, формиращи товарен пробег от 2690 млн. тонкилометра. При консумация на енергия от около 1,1 кВтч/км, електрическите камиони дават значителни възможности за подобряване на енергийната ефективност и намаляване на емисиите от товарния транспорт. Обществено достъпните зарядни станции нараснаха с 30% само за периода август 2022 г. – февруари 2023 г., достигайки 1018 зарядни станции на 751 локации. В страната вече работят 15 оператора на зарядна инфраструктура с различна степен на национално и регионално покритие, а още около 140 локации предоставят местни възможности за зареждане, без да са част от мрежа на оператор. Ако гледаме съотношението на наличните бързи зарядни станции към общия брой електромобили в страната, България към момента има може би най-добро обезпечаване на бързо зареждане за пътуване на дълги разстояния по основни междуградски маршрути. Продължава обаче да бъде проблем ежедневното зареждане за потребители от жилищни блокове, които не разполагат с индивидуален гараж или постоянно паркомясто. Ще насочим усилията си към улесняване на зареждането за потребители от жилищни блокове През 2023 г. Асоциацията планира да работи по улесняване на зареждането за потребители от жилищни блокове. Съществуват различни възможности за решаване на този проблем, които ще изискват изграждане на партньорства с разнообразни заинтересовани страни – местни власти, доставчици на електроенергия и услуги по зареждане, оператори на инфраструктура, доставчици на оборудване и други. Ще продължи и съвместната работа със страните по Меморандума, целящ използването на националната енергопреносна инфраструктура на ЕСО за изграждане на хъбове за зареждане на електрически превозни средства с национално покритие. Асоциацията участва и в работни групи и правителствени инициативи за подобряване на нормативната база предвид бързо развиващите се технологии и бизнес модели в сферата на устойчивата мобилност.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzc3Mjk=